1. Link do strony z możliwością wsparcia forum:
https://pomagam.pl/forumdss_2020_22

2. Konta nowych użytkowników są aktywowane przez Administrację
(linki aktywacyjne nie działają) - zwykle w ciągu ok. 24 ÷ 48 h.

DUM SPIRO-SPERO Forum Onkologiczne Strona Główna

Logo Forum Onkologicznego DUM SPIRO-SPERO
Forum jest cz?ci? Fundacji Onkologicznej | przejdź do witryny Fundacji

Czat Mapa forum Formularz kontaktowyFormularz kontaktowy FAQFAQ
 SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  AlbumAlbum
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
jelito grube -guz
Autor Wiadomość
Litania 


Dołączyła: 08 Maj 2018
Posty: 186
Pomogła: 24 razy

 #31  Wysłany: 2023-08-10, 22:15  


Kamila,

po chemii może wystąpić biegunka. Czasami dochodzi do stanu zapalnego jelit. Może też być to zupełnie przypadkowa sprawa np.: rotawirus lub zatrucie pokarmowe. Nawadniaj, ale "mądrze". Dawaj do picia elektrolity - przynajmniej 2 małe porcje dziennie (saszetka na 200ml albo wg przepisu na opakowaniu). Generalnie jest kilka produktów, które łagodzą stan zapalny. Przy dużych problemach: kleik (ryżowy lub kukurydziany) w wersji nieco gęstszej niż dla dziecka + mała szczypta soli przez 1-2 dni. Generalnie dieta bezlaktozowa jeśli to możliwe (bez mleka). Jeśli stan jest "lżejszy", to można dać banany (troche zapierają), "zupę" z gotowanej marchewki i ziemniaków np: z kaszą jaglana albo manną. Jeśli jest w miarę ok, to spokojnie można podać laktozę np: biały twarożek z chlebem itp. Pamiętaj aby dosolić zupę, bo przy biegunce łatwo o zaburzenia elektrolitowe. Jeśli kryzys minie, to można jeść po prostu lekkostrawnie.


Jeśli stan byłby ciężki i wskazywał na silne odwodnienie, to lepiej zadzwonić na oddział albo jechać na SOR - bywa, że trzeba podać płyny dożylnie.

Jeśli pojawiłyby się jakieś inne niepokojące sygnały: silny ból brzucha, brak oddawania gazów, rozdęcie brzucha, wymioty i towarzysząca temu gorączka, dużo śluzu w kale lub krew świeża albo ciemne, smoliste stolce (przy czym po chemii może być lekka gorączka kilka dni po do góra 38st., ale już tydzień lub 9-10 dni po chemii może być objawem gorączki neutropenicznej i ten objaw trzeba skonsultować lub pilnie zrobić badania krwi: morfologię) to może oznaczać, że z jelitami dzieje się coś niedobrego i może być potrzebna konsultacja z lekarzem (najlepiej z onkologiem - możesz podejść na oddział gdzie Wujek dostał chemię lub tam zadzwonić - powiedzą co robić).

Reasumując: biegunka po chemii się zdarza, ale trzeba uważać aby człowiek się nie odwodnił i nie miał zaburzeń elektrolitowych (sód, potas, magnez, czasami wapń - ale aby to na 100% ustalić niestety trzeba byłoby zrobić badanie z krwi). Wychodzi się z założenia, że strata płynów z przewodu pokarmowego może prowadzić do tych zaburzeń i podaję się płyny z elektrolitami. Możesz też podać rosół (jest tam sól i rosół jest płynem, a smakuje lepiej niż woda i typowe apteczne elektrolity).

Pozdrawiam, L.

Ps: nie przejmuj się, że Pani nie jest fajna. Jak potrzebna jest pomoc, to trzeba działać - jeszcze nie raz zetkniesz się z niefajnymi osobami podczas leczenia. Musisz być ponad tym.
_________________
"I jak sercu powiedzieć: nie płacz?"
 
kamila1 


Dołączyła: 30 Gru 2012
Posty: 51

 #32  Wysłany: 2023-09-01, 06:41  


Mam prośbę czy ktoś wie,lub miał czkawkę gdy pił wodę w czasie gdy brał chemię? Wujek dziś mówił ,że gdy napije się wody a musi pić bo dziś 3 dzień bierze chemię i popołudniu skończy chemię to cały czas ma czkawkę że już go to męczy. Mówiłam ,że gdy dziś pojedziemy to żeby powiedział koordynator o tym,a wujek stw.że zapewne powie że może tak ma gdy pije a nie zauważył tego a teraz dopiero i nic więcej albo nie odpowie.Koordynator nie chce nic mówić i do głosu nie chce dopuścić gdy coś się do niej mówi i przerywa.Lekarz też taki ,że ludzie czekający na chemie cały czas mówią że chory jest im obojętny i dlatego pytam tu czy tj.normalne gdy bierze chemię i czkawkę dostaje gdy pije wodę.Proszę odpowiedzieć jeśli ktoś wie
 
kamila1 


Dołączyła: 30 Gru 2012
Posty: 51

 #33  Wysłany: 2023-09-02, 19:56  


Bardzo proszę jeśli ktoś wie czy czkawka po piciu wodzy i biorąc chemie tj.niekiedy działanie uboczne chemii czy wujek jest na coś chory i dlatego czkawka.Wczoraj nie uzyskał informacji gdy spytał podczas brania chemii.Czy wujek ma jakieśproblemy ze zdrowiem np.krwią bo przez te 3 dni długo siedział a wcześniej nawet godzinę wcześniej wychodził.Mówił że wczoraj pielęgniarka jakiś płyn brała i mówiła że się jemu zatkało i że przepycha ale on nie wie o co chodzi.Odsamego początku koordynator i pielęgniarki chciały aby wujek założył port i wujek nie wiedział co tj.i powiedział że założy a one dały kartkę z reklamą gdzie zakładają i żeby tam jechał założyc tj 200km od nas.Był u lekarza rodzinnego i on stw.że wujek narazie żeby nie zakładał portu ze wzgledu na serce.Gdy byliśmy przedostatnio to powiedział że narazie nie będzie zakładał ale nie wiem czy powiedział że lekarz tak radził jemu czy że narazie nie zakłada.Pielęgniarki były niezadowolone i od tego czasu wujek długo siedzi gdy podają jemu tam coś w kroplówkach . Czy mogą specjalnie coś robić że niby coś nie tak i żyłami nie chce iść i zapycha się bo wciąż podobno mówią aby port założył.Podobno mająproblem żyłe znaleźć gdy wentyl zakładają i straszą żyłą przerwaniem. Wujek od wczoraj wystraszony .Wchodzi np.pierwszy na pobieranie a wychodzi ostatni/Jest tam pan który zakładał port w swojej okolicy i coś się stało że serce stanęło i reanimowali go i jakąś bakterie teraz ma przez ten zabieg.chyba gromkowca.usunęli jemu ten port i nadal żyłą dostaje chemie.Koordynator powiedziała jemu że tak się stało bo zakładał w innym miejscu niż one dały jemu ulotkę,Ten pan mówił że pielęgniarki mają jakąś sume pieniędzy gdy ludzi tam skierują.Bardzo proszę aby ktoś napisał co tj.że wujkowi wolno płynie i że podobno zapycha się czy może być to jakaś choroba? no i ta czkawka co może oznaczać.Pytałam ludzi czekających na korytarzu i mówili że nikt czegoś takiegonie miał.Martwie się bo wujek jest wystraszony i zastanawia się nad portem którego lekarz nie kazał narazie zakładać.Nie wiem czy czasem on nie boi się pielęgniarek bo kedyś mówił że nie są uprzejme.Proszę mi pomóc i odpowiedzieć na te pytania.co jakiś czas wujek kaszle zwłaszcza wieczorem.Ma plamy na rękach po chemii gdzie był założony wentyl i pielęgniarki go straszą że pękną żyły.chyba chrych co biorą chemie nie powinno sie straszyć aby w dołek wpadł i zdrowie pogorszyło?Proszę napisać

[ Dodano: 2023-09-03, 13:08 ]
Proszę napisać jeśli ktoś coś wie o tym co pytam
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


logo

Statystki wizyt z innych stron
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group